Sinopsis Razboiul Lumilor
Razboiul lumilor a fost publicat in 1898 si a fost poate prima poveste despre o invazie extraterestra.
Spectrul infricosator al Pamantului smuls pamantenilor de catre extraterestri impresioneaza si astazi. Pentru Spielberg povestea este de actualitate: m-am gandit ca acum ar fi momentul sa trimit Razboiul lumilor in fata ochilor si la urechile tuturor . Cunoscut pentru filmele sale despre extraterestri pasnici, prietenosi, Spielberg a fost nerabdator sa-si revada ideile despre vizita extraterestra dar a avertizat pe toata lumea sa nu se astepte la prieteni cu degete lungi caci cei pe care ii vor vedea in Razboiul lumilor sunt din cei aflati la polul opus.
Este un E.T. care ne vrea raulspune Tom Cruise care continua nu ai vrea sa te pui cu ei. Intrebarea care se pune este daca ei vor reusi. Dar si daca noi vom supravietui.
Razboiul lumilor este a doua colaborare dintre Spielberg si Cruise, prima fiind Minority Report.
Ne stim de ani de zile si relatia noastra regizor- actor a ajuns intr-un stagiu superior spune Steven Spielberg. Tot el spune este atat de inteligent si creativ aduce idei mari pe platou care uimesc pe toata lumea. Imi place sa lucrez cu Tom Cruise.
Producatoarea si colaboratoarea lui Tom Cruise, Kathleen Kennedy spune ca Razboiul lumilor reprezinta o oportunitate pentru Spielberg sa exploreze orizontul intunecat al extraterestrilor.
Spielberg spune: m-am gandit ca ar fi amuzant sa fac un film infricosator cu extraterestri amenintatori, asa cum nu am mai facut pana acum.
Departe de Biroul Oval sau de Pentagon, Razboiul lumilor se petrece in lumea obisnuita.
Este o poveste simpla, este o poveste despre supravietuire, despre un tata care incearca sa-si protejeze copii, despre elementele de baza ale naturii umane puse in contardictie cu elemente supranaturalespune Spielberg.
Cruise spune ca Spielberg i-a descris de la inceput actiunea in mod subiectiv spunandu-i : intelegi caintreaga lume este atacata dar totul este privit din punctul de vedere al lui Ray Ferrier.
Spielberg are o sensibila perceptie a comportamentului uman. El gaseste momente unice, lucrurile mici din viata unora si le pune pe film iar pe tine spectatorul te baga in viata lor. Te conecteaza cu ei ceea ce este infricosator pentru ei va fi la fel si pentru tine spune Tom Cruise.
Am vrut ca Ray sa fie un tip obisnuit pentru ca el va reprezenta aceasta categorie de oameni in film. El si familia lui ne reprezinta pe toti, frica noastra, posibilitatile si forta noastra limitata dar si lupta noastra pentru supravietuire spune Spielberg.
Scenariul a urmat linia lui Wells adica ideea unui punct de vedere personal asupra atacului extraterestru.
Steven si Tom au spus ca dedica acest film copiilor lor : filmul reprezinta ceea ce ar face un parinte pentru copiii lui si catde departe ar merge cu sacrificiul pentru ei.
Povestea lui Wells a avut un impact de lunga durata asupra culturii si practica pus bazele conceptului de lupta cu invadatori extraterestri.
Romanul lui Wells are calitatea de apune cititorul in locul si timpul invaziei.
Spielberg a vrut sa evite anumite clisee. El a facut mai intai o lista cu ceea ce nu trebuia sa apara in film si anume : nu se distrug simboluri nationale – cum ar fi Manhattanul sau alte marci valoroase, nu se filmeaza un grup de specialisti stand in fata sau in jurul unei harti si mutand tinte pe ea si nu se filmeaza echipe de jurnalisti care fotografiaza distrugerile razboiului. Si obligatoriu fara Martieni pentru ca am fost pe Marte si nu e nimeni acolo spune Spielberg.
Si atunci ce ne-a ramas? se intreaba Koepp si raspunde tot el: o lupta la persoana intai singular impotriva unui atac extraterestru.
Spielberg si Cruise au cautat un fim la care sa lucreze impreuna, incantati fiind de colaborarea pe care au avut-o la Minority Report.
Este un vis devenit realitate pentru mine sa pot lucra cu Steven Spielberg. Am crescut urmarindu-i si studiindu-i filmele. Deseori il tachinez spunandu-ica le stiu mai bine decat le stie el. Este un mare maestru in a spune povesti .. vizuale. De fiecare data cand ii vad filmele invat cate cevaspune Tom Cruise.
Atunci cand Tom Cruise a vizitat platoul de filmare de la Catch Me If You Can, Spielberg i-a vorbit despre trei filme. Razboiul lumilor era al treilea dintre ele si la acesta lui Tom i s-au aprins ochii. Si asta a fost. Tom Cruise , un actor remarcabil, de trei ori nominalizat la Oscar aduce energie si aprinde atmosfera in jurul lui.
Are o forta extraordinara si o prezenta coplesitoare. Are o lumina interioara care se raspandeste asupra locatiei dar mai ales asupra personajului pe care-l interpreteaza spune Spielberg.
Tim Robbins, coleg de platou in Razboiul lumilor spune: Tom este un profesionist, este generos. Daca filmeaza, intra complet in pielea personajului si da 100 % din ceea ce poate.
Ray Ferrier este departe de personajele nobile sau eroice pe care le-a interpretat in general Tom Cruise.
Spielberg spune: i-am spus lui Tom cand am inceput sa lucram – vreau sa facun film in care personajul tau nu este un erou, este un fugar. Scopul lui, razboiul lui, este sa-si tina familia unita si in viata.
La inceput Ray este un tata-dezastru. Nu-l intereseaza aceasta parte a vietii lui pentru ca nu crede ca este bun la asta. Copii nu-l plac si nu vor sa vina la el acasa nici chiarpentru cateva zile. Nu-i intelege si nu-si doreste sa-i inteleaga.
Calatoria in care se imbarca ii va dezvalui ce este important in viata si mai ales in acele momente- sa-si inteleaga si sa-si apropie copiii.
Intre copii si tatal lor este o mare distanta atunci cand incepe filmul. Rachel (Dakota Fanning) si Robbie (Justin Chatwin) pun piciorul in casa tatalui lor cu o vadita neplacere. Dar asta si relatia dezastruoasa pe care o au cu Ray va fi nimic fata de ceea ce urmeaza.
Atunci cand atacul Tripozilor incepe nu mai ai nimic de facut decat sa incerci sa ramai viu.
Intr-o lume care se prabuseste tensiunile familiale ajung la cota maxima. In cateva minute lumea se schimba si Ray trebuie sa devina un tata responsabil altfel familia lui va dispare.
Rachel este interpretata de Dakota Fanning, o actrita de 11 ani, un fenomen care a jucat deja alaturi de Robert DeNiro, Denzel Washington, Mike Myers.
Spielberg spune ca s-a gandit la Dakota in clipa in care s-a decis sa faca filmul.
Este extraordinar de matura, de inteleapta, se concentreaza ca un actor cu mare experienta. In anumite scene din film ea trebuie sa para mai inteleapta decat tatal ei si Dakota reusestespune Spielberg.
Pentru rolul lui Robbie, adolescentul fiu al lui Ray, producatorii l-au luat pe Justin Chatwin, pe care il stiau din Chumscrubber.
Robbie este la acea varsta imposibil de inteles si de suportat cand adolescentii au nevoie de intelegere dar si de independenta. Exprima exact intreaga generatie de varsta lui care nu este de acord cu nimic din ce fac sau spun parintii lor.
Nici in ceea ce priveste preferintele sportive, capitol care apropie baietii de tatii lor, cei doi sunt diferiti.
Singura atitudine pozitiva a lui Robbie este in ceea ce o priveste pe Rachel. Destramarea familiei pe ei i-a unit. Pe platou cei doi au fost chiar ca doi frati. S-au inteles de minune si s-au ajutat foarte mult. Justin spune chiar ca a invatat de la sora lui din film, de la Dakota in realitate, multe despre actorie.
Unul dintre personajele foarte importante ale filmului nu este un membru al familiei Ferrier. El este Ogilvy si este interpretat de actorul distins cu Oscar, Tim Robbins.
Ogilvy si-a pierdut toata familia, la fel ca foarte multi americani, iar el s-a salvat stand ascuns in subsolul casei. Are un plan si vrea sa-i ajute pe cei trei dar planul este subred la fel ca si psihicul lui.
Ogilvy a suferit foarte mult si de aceea are un comportament ciudat si care deja pune in pericol intreaga familie Ferrier. Este o drama care se petrece in acest moment.
Productia
Productia a inceput in mare viteza imediat ce Tom Cruise si Steven Spielberg au hotarat sa faca filmul. Producatoarea Kathleen Kennedy isi aminteste de conversatia avuta cu Spielberg la inceput : Steven mi-a spus - OK, incepem filmarile peste 3 luni. Nu te speria atunci cand te uiti la scenariu. Sun doar trei personaje principale in film iar pe fundal mai sunt circa o mie.
In toamna lui 2004 echipele de productie erau constituite si impartite pe cele doua coaste ale SUA, pregatind decorurile pentru filmarile care aveau sa inceapa dupa vacanta de iarna.
Pre- productia a durat foarte putin, cam jumatate din timpul afectat in mod obisnuit unui film de acelasi gen si anvergura. Spielberg nu considera ca s-au grabit sau ca timpul a fost mai scurt decat la alte filme ale sale.
Kaminski, regizorul de imagine spune ca meritul este al lui Spielberg : am facut filmul atat de repede pentru ca am lucrat cu un regizor de incredere care stie sa faca filme, cunoaste acest gen si are si mare incredere in noi, echipa. A fost o cursa plina de energie.
Viziunea lui Spielberg, comunicarea usoara pe care o are cu echipa, hotararile rapide pe care le ia, faptul ca a adunat o echipa formata din veteranii echipelor sale precedente a facut posibila inscrierea in timpul programat a intregii productii.
Iata componenta partiala a echipei si numarul de filme la care acestia au lucrat alaturi de Spielberg: producatoarea Kathleen Kennedy – 15 filme, producatorul Colin Wilson – 10 filme, directorul de imagine Janusz Kaminski – 9 filme, scenogarful Rick Carter – 6 filme, directorul de montaj Michael Kahn – 19 filme si compozitorul John Williams – 21 filme.
Prima scena importanta care este si primul contact cu Tripozii are loc intr-o intersectie din Newark. In stagiul de pre vizionare Spielberg a regizat scenele cu ajutorul animatiei 3 D pe un computer. El a fost sfatuit si de George Lucas in aceasta faza. Cand echipa de efecte speciale care a lucrat la Star Wars Episodul III a terminat lucrul, Spielberg i-a luat pe toti la el.
Aceasta etapa de pre vizualizare este importanta si pentru actori pentru ca li se arata pe ecranul unui computer care este actiunea, cum arata Tripozii, de unde apar si unde sunt ei, actorii. Astfel atunci cand filmeaza ei au in minte cum va arata intreaga scena si nu trebuie sa-si imagineze.
Dupa ce a executat pre vizualizarea, Spielberg a venit la fata locului si au inceput filmarile. Lumina folosita a fost foarte aproape de lumina naturala. Pretentia majora alui Spielberg a fost ca tot ce este uman si pamantesc sa arate natural.
Pentru aceasta l-a avut alaturi pe Janusz Kaminski cel cu care a lucrat toate filmele de la Saving Private Ryan incoace.
Janusz stie sa daca pefect jonctiunea intre realitate si efecte speciale. Tot el a fost si responsabil cu legatura dintre cele doua echipe situate pe coastele de Est si Vest precum si cu cea de sunet.
Dennis Muren, detinator al 8 premii Oscar pentru efecte speciale, el a fost primul sunat de Spielberg imediat dupa ce acesta s-a decis sa faca filmul. Cu el si cu cei de la ILM poti vedea ceea ce nu ai putea vedea niciodata singur si acel ceva iti va pare ca exista acolo de cand lumea.
S-au filmat scene reale, s-au filmat scene utilizand miniaturi, s-au filmat scene cu actorii, peste care urmau sa se suprapuna efecte speciale. Spielberg spune ca este obisnuit cu aceasta salata numai ca trateaza fiecare ingredient cu aceeasi grija.
Datorita timpului scurt, practic post productia s-a suprapus cu productia si astfel imediat dupa filmare scenele se montau.
O provocare importanta a fost crearea extraterestrilor si aTripozilor. La aceste elemente s-au folosit echipe foarte mari si foarte eterogene. Spelberg spune ca ideile au fost atat de variate mergand de la sublim la ridicol. El a ales parti disparate care i-au placut si astfel s-au nascut desene care imbinau creatia mai multor artisti.
Tripozii s-au vrut niste masinarii- arme terifiante, care sa sperie prin aparitia lor si nu numai prin efectele lor distrugatoare. Ei trebuie sa induca frica si ceva de genul: sunt aici, detin controlul, nu poti face nimic impotriva lor.
Detalii tehnice Razboiul Lumilor
Tara
SUA
Ecran
Normal (1.85:1)
Culori
Distribuit in Romania de
Ro Image 2000
Distribuitor international
United International Pictures (Uip)